vi

Alla inlägg under december 2010

Av vi - 23 december 2010 13:59

Idag har det snöat och snöat och snöat. Vi har mest hållt oss inne förutom en timme hos mormor då vi badade och lekte. 


    


Maja har slagit in sina nappflaskor och sin gamla napp till tomtebarnen så nu är det slut med det.


  


Nu har hela familjen sovit middag och vi ska äta pannkakor.

Därefter bär det av till farmor och farfar för att fira jul. Detta blir Majas tredje jul och här kommer en kavalkad:


 

   

   


GOD JUL  

Av vi - 21 december 2010 19:19

Nu är det jullov!!! Jag, Filip och Maja är nu lediga i två veckor. Helt ok faktiskt.  


Vi hade jobbat färdigt redan vid halv två så vi hämtade Maja, åkte hem och åt gott mellanmål. Vi tände brasan och bara stimmade och lekte ihop. Nice!


Filip gjorde mumsig middag samt förberedde revbenen inför julafton (seriölst det där, bäst jag inte lägger mig i)


Nu sover Maja och jag och Filip är klubbade. Brukar bli så när det blir lov. Det är alltid så intensivt veckorna innan så när det väl är över kommer urladdningen. Ikväll blir vi inte gamla. Gött!

Av vi - 20 december 2010 19:27

Hello!


För ett år sedan vann jag valfria tapeter på durosweden.se De måste hämtas ut snart och tro det eller ej.....vi ska inte tapetsera om. Så om NI går i tankar om att tapetsera om (klart ni gör), kolla in deras tapeter. Då kan ni ju att köpa dem till fördelaktigt pris genom oss. Så kolla upp det nu!


kram

Av vi - 19 december 2010 19:58

Fredagen kom. En riktigt go fredag. Lyckades sluta lite tidigare så vi tog vår vanliga tur att köpa go mat, film o gott till kvällen. Finns inget skönare än slapp fredag i soffan.


I lördags städade vi över snabbt på morgonen, tvättade och gjorde lite måsten. Jag och mina föräldrar tog sedan en liten tur på loppisar. Självklart kom jag hem med fynd.

Vi fixade till oss lite inför kvällen då Fribergs kom. En nice kväll och kidsen hade jättekul.


      


Idag tog vi en lugn frallefrulle och jag och Maja fixade med mitt fynd. En möbel till tv:n. Vi sågade, borrade och hade oss. Bra blev det tillslut.

Vi körde sedan till farmor o farfar. Vi slappade och käkade god lunch. Tog sedan en tur i affärer. Tog t.o.m en oväntad tur på stan. Trevligt att bara strosa lugnt och titta på alla som stressade runt o skulle fixa julklappar. Våra ligger förresten på plats under granen. Det fixade vi i lördags. T.o.m Filip tog tjuren vid hornen och slog in tre julklappar!!! Maja var också kreativ vid pysselbordet. Under tiden jag slog in typ mängder av paket hann hon måla med vattenfärger, leka med lera och slå in ett eget paket (som hon la under granen men öppnade 2 minuter senare)


  


Nu är det söndagskväll. Maja sover sött och vi slappar. Varmt och skönt är det för brasan har varit igång ett bra tag nu. Känns underligt att det bara är 1½ dag kvar på jobbet. Knappt lönt ;)

Av vi - 15 december 2010 20:26

Va händer här hemma då? Dagarna rullar på och vi är mest inomhus på kvällarna. Maja har inte sovit på hela veckan på dagis så kvällarna har varit lugna och hon somnat sött klockan 19.00

Fått dagisfotona. Har här tagit kort på korten (därav kvaliteten) men vi tycker hon är så söt så. Såå mycket som hänt sedan förra årets foton.


    


Även förra helgen var lugn och skön. Vi bara gled rundor, fixade hemma och njöt av ledighet. Tog en tur till stan och köpte alla julklappar så nu är det klart för i år. Vi har hälsat på en sväng hos farmor o farfar och ett lussebaksbesök hos mormor o morfar.


  


  


Jag har varit helt slut så det har varit nödvändigt att ta det lugnt den senaste tiden. Jag och bebisen mår bra och vi längtar alla här hemma efter dagen D (drygt med 12 veckor kvar)


På dagis har det varit luciafirande. Att det var i antågande har tydligt märkts. Maja har inte gjort annat än tränat alla sånger. Filip är riktigt imponerad eftersom MAja kan många fler texter än han själv, och hon kan även hålla melodin. Kvällen innan provade vi kläderna som visade sig behövas läggas ner och Filip och Maja körde ett genrep ;) Bådade gott inför morgondagen.


  


På luciamorgonen 07.00 var dagis fullt av föräldrar och mor- och farföräldrar. Skönsång var det allt....men icke av Maja. Hon stod som ett frågetecken och bara glodde på allt konstigt folk som samlats i kylan på innergården. Söt va hon iallafall. Det blev en snabb lussefika och sedan skulle barnen fortsätta med egen julfest. Maja hade då blivit varm i kläderna och traskade glatt omkring.


  

      

    


Idag kom min älskade tavla! Min bror Martin som är fotograf var här för några veckor sedan och tog lite nya foton. Jag hade en bestämd tanke om hur mitt foto skulle se ut. Och eftersom bror min gör som jag säger (och för att han e grymt bra på sitt jobb) blev tavlan precis som jag önskat. Tog en snabb bild ikväll i mörkret. Ni får se den live istället när ni kommer hit.


  


Nej, nu kommer Filip med varma lussekatter och glögg. Spotify spelar julvisor och vi njutaer av att bara ha 3½ arbetsdagar kvar- Allt inför julen är klart så fasiken va gött allt är.


Kram

Av vi - 11 december 2010 08:14

I 10 års tid har vi känt Mike och i kanske sex av de åren har vi grattat Mike en dag för sent. Snäll och ödmjuk som Mike är har han inte velat säga det för att vi inte skulle skämmas. :)

I fjol uppdagades däremot vårt stora misstag. Framöver kommer vi alltid veta att det är den 9:e december. I år var det viktigt att veta.....för i år fyllde Mike 35!! Stort GRATTIS Mike!!!


  

Av vi - 8 december 2010 19:53

Söndagen kom och mer julstämning. Det blev pepparkaksbak och lite lussekatter.


      


  

Efter en slapp dag i huset kom Mike, Rebecka och Elli på adventsfika. Vi tog en tur ner till julskyltningen. Elli och Maja diggade karusellerna och tomten som kom med godis.


      

Av vi - 5 december 2010 08:16

  

     


Nu ska det bloggas. Måste komma ifatt. De sensate helgerna har det varit kalas kalas kalas.

Snön har väl ingen missat. Vi har varit på skön promenix vid havet med Fribergs. Maja stod avvaktande bredvid och ville inte åka pulka. När vi kom hem från stranden frågade jag varför hon varit så sur (ville inte åka åulka och inte prata med Tilde)

- Jag är blyg på Tilde också, sa Maja (som innan sagt att hon varit blyg för Tildes pappa Björn)


    

    


Kalas gånger tre har det varit. Först ut var Elli. Hon fyllde 2 år och det blev kalajs i stan. Smörgåstårta, fiskedamm och mys med ny bebis blev det där.


        


Sedan var det dags för Albin som fyllde 5 år. Det byggdes banor, käkades pizza och spelades tv-spel. Ingen slog 5 åringen.


    

    


Igår var det Hannas 30 års kalajs. Glöggmys, varmrökt lax och presentöppning blev det där.


    

    


Jag och Maja har ju självklart julpiffat. Kul att jag nu har en bundsförvant i julestöket. Granen blev klädd och Maja "fiskade allt" Fram med "sasken" och bara att klippa. . Nu är du fri!! ropade MAja till granen när den var ute ur nätet.


  

  

  


Paketkalender hör ju också julen till.


    

Ovido - Quiz & Flashcards