vi

Alla inlägg under juli 2008

Av vi - 31 juli 2008 18:07

Maja ligger här på mage och sprattlar som en galning. Filip är och handlar till middagen idag och grillkvällen imorgon.


Maja vaknade 05.00 och tyckte det var morgon så det var bara att masa sig upp. Det var ett tag sedan sist. Vid sju somnade hon gott igen och sov i två timmar. Jag låg och sov på soffan då.


Filip ville inte till stranden utan ville vara hemma med Maja. Jag tog mina saker och stack ner till stranden alldeles själv. Det var skönt det. Sedan kom föräldrarna och brorsbarnen, och sent om länge även grannarna. Då skulle jag hem. Skönt att bara kunna ta en förmiddag eller en eftermiddag på stranden eftersom man bor så nära. Idag ville jag dock ha varit där en hel dag men men. ...Filip hade lunchen klar till mig här hemma och sedan stack vi till stan.


I stan skulle vi lämna in Filips kostymbyxor för de skulle läggas upp. Vi skulle också hämta passp. till Majas förstoringar. Filip handlade självklart lite. Strumpor, bälte och tröja.


Väl hemma igen kände Filip för att ta ett dopp (kunde han väl tänkt på innan) Vi hoppade upp på cykeln och for ner till stranden en halvtimme.


Filip har nu kommit hem från affären. Jag har satt in Majas foto i ramarna. Tre stycken är det, ni får ett smakprov här, men de gör sig bäst i verkligheten.

Vi ska käka grillad kyckling, pastasallad och vitlökssås. Gott med kall mat när det är så varmt.



Av vi - 30 juli 2008 20:13

Sitter här väldigt mätt och skriver. Mike och Rebecka har precis kört hem efter en heldag med oss.


Dagen började med en lugn cykeltur på morgonen. Jag, Maja och Filip köpte en pensel så jag kunde måla de nya tavelramarna. När vi kom hem så målade vi, tvättade och bara mös lite här hemma.


Vid 11.00 gick vi ner till stranden. Jätteskönt väder idag. Mike och Rebecka kom ner och sedan även grannen. Vi snackade, badade och solade. Passa på nu för på lördag ska det regna.


Vid tre traskade vi hemåt. Jag och Rebecka körde och handlade till vår lilla grillkväll. Till förrätt gjorde Rebecka kronärtskockor med smör och salt. Sen blev det grillad fläskfilé och grillspett med nypotatis, vitlöksbröd, sallad, vitlökssås och bearnaisesås. Till efterrätt kaffe, glass, jordgubbar och chokladsås. Jag är mätt!!


Trevligt trevligt att träffa dem och sitta och snacka bebisminnen. De ska ju ha bebis i november. Lycka till!

Av vi - 29 juli 2008 20:54

Lite molnigt idag när vi vaknade. Men det skulle vara fint så vi ppackade allt....IGEN och traskade ner till havet. Där var det mulet och blåsigt. Satt och läade men behövde filt också om sig. Brrrr


Äh, varför skulle vi sitta där och frysa. Far min ville komma och såga till lite på vårt tillbygge så vi gav upp och gick hem.


Vädret sprack sedan upp, men vad gjorde det när vi äntligen kommit igång med vårt vardagsrum. Snickra i bikini går jättebra. Det sa bara smack smack så var en vägg klar. Far tyckte det flöt på bra så han ville göra en till, så så blev det. Fem timmar senare så stod två väggar på plats. Helt otroligt!! Inte alls vad vi väntat oss. Tack så hemskt mycket för hjälpen!


Jag firade med att äta våfflor och Filip firade med att cykla och köpa en glass med grannen. Vad firade far med månne?



Av vi - 28 juli 2008 19:06

Phu......äntligen sitter jag ner. Hör visserligen att Maja är lite ledsen där uppe när hon ska nattas. Försöker stänga av, pappa är ju där.


Maja stimmade lite inatt vid 04.00 så därför sov hon sedan till halv åtta.  Två timmar senare satt vi i bilen på väg till Hässleholm. Filip hade lagt undan en kostym som varken Helsingborg eller Kristianstad hade i hans storlek. Väl framme satt den inte bra. Tillbaka på ruta ett. In på MQ....måste måste hitta en kostym.....prova den....ja.....JA....ta den skjortan....mmmm....inte illa....slips då?....den....eller den....DEN. Så betala!!


Körde inom ICA på vägen hem och handlade fika till mammagruppen. Klockan var halv ett, mammagruppen skulle komma klockan två. Hinner vi....till stranden? Japp. Lastade vagnen och traskade iväg.


Såå skönt på stranden. Kände trycket från grannen så jag tog första doppet. Kallt men skönt när det var över. Mycket mer hann vi inte för vi skulle ju hem igen. Bara att traska hem.


Filip fixade fikan och jag dukade. Så kom mammagrupppen. Filip smet tillbaka till stranden igen. Vi fikade, snackade, försökte smita undan getingarna och hade allmänt trevligt. Kul att vi fortsätter hålla kontakten varje vecka. Det kommer nog vara väldigt värdefullt i höst i mörkret och regnet.


Mammagruppen gick och Filip kom. Han såg inte så glad ut. För någon vecka sedan krossade han sin nya telefon. Han betalar fortfarande på den så det var bara till att ta tillbaka en av våra gamla. Den hade han alltså idag fyllt med vatten?! Plockade fram en till av våra gamla (nu är vi alltså två mobilgenerationer tillbaka). Den saknar dock batteri så om ca ett dygn har han ingen telefon men betalar fortfarande på sitt gamla abonnemang och telefon. Kul.


Ikväll lekte Filip med Maja och jag rensade bland hennes kläder. Mycket kläder som inte passar längre.


NU sitter vi ner och tar det lugnt. Känn som det är första gången idag som jag andas ut. Phu. Imorgon ska jag ta det lugnare. Bara vara på stranden och njuta.



Av vi - 27 juli 2008 18:07

Imorse snabbstädade vi lite. Behövde röjas upp här hemma. Glömmer lätt det när man är på stranden hela dagarna.


Klockan 11 var det dags för husvisning. Min moster ska sälja sitt hus och grannens föräldrar var spekulanter. Vi åkte dit och tittade men det blev inget husköp. För stort för dem tyckte de. Bättre lycka nästa gång.


Filips föräldrar hade varit här när jag var iväg och bl.a lämnat lite färdig lunch till oss. Vi smaskade i oss lasagnen och vilade 15 minuter. Sedan var det återigen dags att packa inför stranden.


Klockan hann bli 13.00 innan vi begav oss. Mycket folk var det idag och vi slog oss ner bredvid Mårten, Filips lillebror. Lite varmare var det i vattnet men ännu inget dopp för min del.


Efter ett tag kände vi att det räckte med sol för idag. Vi traskade hem så Maja fick sitta lite i skuggan och plaska i "poolen". Hon tycker det är så skönt att svalka rumpan. En riktig dusch blev det sedan för att få henne ren från all grus, tång, matrester osv


Maja somnade  sedan i sin vagn och jag och Filip satte oss i kvällssolen och åt pizza. Mmmmmmmmmm


Nu leker jag och Maja och Filip?!?!? bakar. Han gör en äppelpaj som vi ska snaska på till filmen ikväll. Jag brukar vara den som bakar i den här familjen och just pajerna klagar Filip ofta på. Då är det ju inte mer än rätt att han bakar en. Får se hur den blir...........




Av vi - 26 juli 2008 23:07

Det blev stranden tillslut. Först blåste det som attans. Vi byggde murar av barnvagnar, parasoll och vindskydd. Riktigt behagligt blev det där bakom.

 Framåt dagen blev det docj lite väl varmt så jag sökte mig lite in i skuggan, iallafall med huvudet.


En riktig glass blev det iallafall. Den första för säsongen. En kula med grädde och jordgubbssylt! Mums!


Kristianstadsbladet var hos oss på stranden och ställde kloka frågor som: Va gör ni här på stranden? De tog lite bilder också så på måndag skulle det komma i tidningen.


Vi hade fått en liten båt att låna till Maja på stranden. I den hade hon lite uppvärmt vatten så hon satt där väldigt nöjd och plaskade.


Efter stranden blev vi inbjudna till middag hos grannarna och deras vänner-på-besök. Det utlovades god middag av Kock-vännen-på-besök. De höll vad de lovade. En god middag med grillat och trevligt sällskap blev det. Barnen stimmade ihop i början men stupade sedan ( alla utom pigga lilla Mira ) Även vi stupade sedan, fy vad en dag på stranden tar på ens krafter.


Oj, glömde ju skriva om herrarnas "fixarstund". Vilket äventyr!!Diskmaskinen läckte så glada i hågen drog de ut den för att undersöka problemet. Verktygslådan åkte fram, ja grannen har faktiskt en sådan ;) Om de fixade den ?....va tror ni?

Av vi - 26 juli 2008 08:36

Sitter här och väntar. Solen skiner idag också och jag vill ut i friska luften. Filip är och tränar, ja vet det är tidig morgon men han kände för att ta ett morgonpass på gymmet. Trevligt att han vill hålla sig i form. Det är ju mer än vad jag orkar.

Maja ligger och sover så jag har packat inför stranden idag. Sitter nu och väntar på att Filip kommer hem och Maja vaknar. Då ska vi snabbt traska ner till havet. Underbart att bo såhär, så nära havet.

Av vi - 25 juli 2008 15:05

Ännu en dag med SOL. Det är så juvligt att vakna upp och se solen skina så. Då kvittar det helt om klockan är 06.00


Tre timmar senare var vi på plats på playan. Mina föräldrar var där redan (satsar ni på att bli brunare än mig ;) hihi ) När de såg Maja tog de snabbt sitt pick och pack och lade sig vid oss. Trevligt! Maja blir så glad, och vi också så klart.

Till stranden kom också Rebecka (Mike var och fiskade). Även grannarna kom ner efter en låååååååång sovmorgon.


Nu har vi kommit hem igen. Ska ta en tur till stan för Filip ska leta kostym. Ska även fixa passp. till Majas nya fotografier. Ska nog få tummarna loss och framkalla bilderna "Maja 3-6månader" också. Har blivit 600 stycken så jag får sitta och rensa lite först. Maja ska va en timme eller två hos farmor och farfar i Hammar.

Ovido - Quiz & Flashcards