vi

Alla inlägg under augusti 2009

Av vi - 30 augusti 2009 19:11

I fredags på min lediga dag var Maja och jag en snabbis på öppna förskolan. En liten sångstund och fika hann vi med.


När vi sovit och tagit det lugnt åkte vi in till Mia, Malte och lilla Lowe. Lowe föddes ju den 17:e så honom var vi ju bara tvugna till att kika på. Sedan har de ju precis flyttat till hus och det hade ju hänt en hel del sedan sist. Så fint det blir!



 


Vi tóg med oss Filip hem efter jobbet. Det blev en slappefredag med hämtmat och tv. Gött!


LÖRDAG:

Igår var det dags för Rebeckas (eller Fru Skalbagges) fruhippa. Hon och Mike hade ju ett överraskningsbröllop så därför ingen möhippa. Hon trodde väl att hon skulle komma undan men tji fick hon.

12.00 var det dags för Fru Skalbagges dag. Hon hämtades och fördes hem till mig. Här fick hon hoppa i den fina utstyrseln.....men klagade som en sur tant på att de pippigula pantalongerna inte var till hennes fördel och att badmössan inte gick ihop med hennes glasögon!! På med en badrock och flytväst istället då o en snygg hatt. Bättre?



Vi käkade go lunch och körde sedan vidare ner till stranden. Där väntade det 15 gradiga vattnet, ringen och snabba båten. Bara att hoppa i.


 

 


Rebecka  är stark och envis. Slug och beräknande. Inte drattade hon omkull en enda gång!!! Förarens manlighet fick sig en törn när han gjort allt för att välta av henne och det inte lyckades. Fru Skalbagge bjöd på ett gratisdopp på slutet ändå. ....och offrade sig med badmössan 2 sek. Good spirit d!!



Vi körde snabbt vidare till en annan strand. Där väntade underbart väder, enslig strand, vedeldad bastu och fika. Mysigt mysigt att sitta inne i bastun på stranderemsan och titta ut genom gluggarna o se hav o strand! (stort tack till förste eldare!)





Fru Skalbagge fick sedan byta skepnad till en upphottad madame och posera vid bilén för några snabba foto ;)




Vidare körde vi till frisören. Vi korkade upp champagne och ......chips. Rebecka fick njuta och bli klippt och stylad. Snygg som attan!!



In i bilen och vidare till stan. Där hade vi lånat en lägenhet (stort tack!) På ett fåtal kvadrat gjorde vi alla vid oss, korkade upp mer dricka och traggade en massa. Vi blev guidade genom åren innan Herr Skalbagge och nog lärde mig saker om Fru Skalbagge jag aldrig trott ;)



Vi hoppade åter igen in i bilen och körde en pyttebit in till centrum. Där avnjöt vi en fantastisk middag och traggade och traggade och traggade........... En fantastiskt kul dag var tillända. GRATTIS FRU SKALLBAGGE!!


 




Vill även flika in ett GRATTIS till Per som fyllde 30 bast igår. STORT GRATTIS!!! JA grattis till Lowe, huset och födelsedagen. Mycket att fira ;)



Av vi - 27 augusti 2009 21:34

STORT GRATTIS TILL MARTIN O MATTIAS

som fyller 34 år idag


Av vi - 27 augusti 2009 19:30

Nu var det en lång paus igen. Inte bra, sorry.


Mycket nu när man är igång på jobbet igen. Man sticker hem tidigare för att kunna hämta Maja tidigare från dagis. Man vill utnyttja tiden på eftermiddag/kväll med henne innan hon ska somna. Det resulterar i att man jobbar på kvällen istället när hon somnat. Därför orkar man inte sedan att blogga. Måste ju ha lite slappetid framför tv:n också.


Det har ju självklart hänt andra saker också. Här kommer en bildkavalkad från veckan.....


Japp, det målas. Allt är nu målat en gång. Såå tråkigt med andra strykningen.


Lek o våfflor inne hos grannen.


Kalas för bror Per.



Lek och cafébesök i byn en lördagsmorgon.


Stora dagistjejen är inte ledsen längre utan stendiggar dagis.


Men andra saker där hemma kan vara skittråkiga och då kan man ju protestera.


Trevlig tacokväll hos grannarna.


Föräldrafest nummer....öh....många iallafall. Dena gång kräftskiva hos Andreas o Lina.


MArtina spexar loss o Martin diggar.


Odd har lagt beslag på hushållspappret.


Kvällens enda barn....kräftkungen Zach.


Titeln fick dock delas med Patrik som åt mer än alla andra tillsammans samt hade med sig egna sånghäften.


Jag hade äran att sitta bredvid kungen. Han fick mig att smaka en kvadratcentimeter kräfta. Nope....håller mig även i fortsättningen till paj o bröd.


Filip festar till det bredvid värdinnan Lina.


Vi hittade tillslut varandra igen.

Av vi - 20 augusti 2009 19:09

Idag har jag varit ledig. Sista två dagarna på Majas inskolning nu och de ska jag ha. Eftersom hon är där rätt länge om dagarna så har man liksom inget att göra, så vi hade bestämt att måla tillbygget. Filip målade underslaget och vindskivorna igår när Maja var på dagis och idag målade jag hälften av tillbygget. Blir snyggt!

Maja skulle hämtas vid två och allt hade gått bra idag också. Hon har ju vait ledsen nu två morgnar när vi går. Så jobbigt att gå, men det är ju så det är. Hon glömmer det efter några minuter och sedan går tydligen hela dagen jättebra. Det får man tänka på när man lämnar över en storgråtandes dotter som bara sträcker ut armarna mot en, säger hejdå och går.


Idag blev vi inbjudna på fika med VÅFFLOR inne hos grannen. Mums mums! Solen sken och vi satt ute och mumsade, rena sommaren (är ju iofs augusti)


Mor och far bjöd ner oss till stranden på grillad korv. Maja strosade rundor och upptäckte saker, jag vilade på filten, Filip satt i brassestolen med en öl i handen och vi åt go grillad korv. Tack för maten och sällskapet!



Av vi - 17 augusti 2009 19:49

Igår hade vi en röjardag. 


Vi monterade ihop en soffa och satte framför brasan i allrummet. Nice och ligga där på vinterkvällarna!


Efter lunch åkte jag till jobbet och fortsatte rensa och städa.


När jag kom hem rensade vi hela pannrummet, massor av skit huller om buller. Så stort det blev igen!


Vi gick sedan ut och rensade undan och iordningställde uterummet efter hantverkarna.


Tog sedan en paus och cyklade för att kolla på triathlon. Soligt och skönt! Maja hade mycket att kolla på.


 


På kvällen sydde jag gardiner till klassrummet. Satte upp dem idag. Snyggt och fräscht! Piffade lite med de andra sakerna jag köpt och möblerade. Blev bra. Bra arbetsmiljö gör att man blir gladare och jobbar bättre. Då är det värt att satsa lite tid och pengar.

Imorgon kommer de 275 eleverna (i mitt klassrum "bara" 29st). Spännande!


Imorse klockan 07.00 fick Per och Mia sin bebis. Malte och Alvin fick en lillebror. STORT grattis!!!


Av vi - 16 augusti 2009 07:15

En hel veckas bloggpaus!!!


Semestern är slut och jobbet har startat med buller och bång. Majas inskolning har också startat så det har funnits annat att tänka på.


Allt är nytt på jobbet, allt folk, alla lokaler, alla regler och förhållningssätt, grejer, elever, ja allt. Mycket intryck men de flesta har varit positiva så det ska blir bra.

Jag har haft fullt sjå med att rensa i klassrummet. Där var inte en enda centimeter ledig till mitt arbetsmaterial och väldigt mycket plock. Så fem sopsäckar och fyra möbler mindre i klassrummet och jag börjar få ordning på det. Nu är det bara gardiner och annat skoj kvar.


Min klass - solkatten




Stora tjejen har börjat dagis. Här är hon precis innan vi cyklar till allra första dagisdagen.

Majas inskolning har gått toppen. Hon har varit där en till två timmar om dagen och vi har ibland varit med och ibland lämnat rummet. Hon har struntat i det och bara lekt med alla saker och barn. Skönt!

Våra underbara föräldrar har hjälpt oss med halva inskolningen för att vi skulle kunna vara med på planeringsdagarna på jobbet. Stort tack! Inte nog med det.....de har skämt bort henne med stratkit a la dagis. Det blev lekskor, vardagsskor (inte till dagis), allvädersstövlar, raggsockar och fleecedress till atta sova i (barnen sover ute året om på Majas dagis), gott om nya tröjor samt mockasiner. Too good to be true!



Vi bjöd dem alla på grillkväll i måndags för att tacka för allt. Vad hade vi gjort utan dem?




Filip fick ju vara kvar på sin arbetsplats och har varit betydligt lugnare än jag de senaste dagarna. Han har småfixat med lite saker han ville förändra men annars har han haft stenkoll.


Vår fönsterrenovering är över och allt på plats. Nu ska vi bara måla insidan av karmarna. Så fräscht och tjusigt. Skönt att äntligen ha dem på plats. Arbetarna har varit toppen men lite obekvämt har det varit med plast kring fönsterna....kallt, blåsigt, fladdrigt och INTE tyst och STÖKIGT och skitigt här inne. Men det kan man gärna ta med tanke på att vi inte behövde lägga de 200 timmarna de lagt på våra fönster. 200 timmar!! Vilken tur vi bestämde oss för att låta någon annan göra det. Något måste man ju unna sig ;)

Av vi - 9 augusti 2009 19:54

Otroligt seg dag idag. Maja vaknade tidigt och gnällde för det hela morgonen. Filip som va ute igår sov som en stock. Tillslut gick jag ut en morgonpromenad med Maja. Efter en lång promenad somnade hon. Jag vilade lite på soffan och när Maja vaknade för andra gången kom Filip också.


Kände att vi va sega så vi skulle köra en sväng för att komma härifrån. Körde till Filips föräldrar och.... gjorde inget. Stack t.o.m inom en snabbmatskedja och tog oss ett mål !! Illa illa.


När vi kom hem somnade Maja och Filip. Jag lade mig i solen men va trött jag också så jag kröp in i skuggan och somnade gött i 30 minuter. Efter två timmar fick jag gå och väcka Maja och Filip.


Maja och jag cyklade ner till stranden. Grymt skönt i vattnet! Maja va på toppenhumör och hoppade, badade, sprattlade, "simmade" och hade sig. Två timmar senare hade Filip klippt gräset och lagat middag till oss. Vi mumsade och jag och Annica stack sedan för att spela tennis.

Vet inte om de va de nya bollarna, min proppmätta mage eller va det nu va för vi var verkligen urusla. Ville kanppt betala för timmen för det var knappast tennis vi spelade. Sjukt dåligt!



Av vi - 9 augusti 2009 19:30

Kräftskiva i miniformat. En lugn fin kräftskiva hade vi igår i vår soliga trädgård med Mike, Rebecka och Elli. Det blev kräftor, räkor, västerbottenpaj, pain riche, ostbricka och tillhörande drycker såsom öl och snaps. Till efterrätt en amerikansk äppelkaka  (på trädgårdens egna äpple)och vaniljglass.




 


Det var en perfekt avslutning efter en heldag på stranden. Alla var där och solen gassade (bakom vindskydden).




Ovido - Quiz & Flashcards