vi

Alla inlägg under april 2009

Av vi - 30 april 2009 06:16

Efter en lugn dag på jobbet (studiedag = utan barn) var jag hemma 30 minuter för att hämta min lilla familj. Sedan hoppade vi in i bilen och åkte till stan. Det är tradition att vi firar valborg hemma hos mike och Rebecka och i år också Elli. Per, Mia, Malte och Alvin var där också i år samt nykomlingen Johan (en vecka äldre än Maja) med familj.



Vädret kunde ju inte varit bättre! Hälften placerade sig vid grillarna och hälften lekte på gräsmattan.


 



Finns det hjärterum så finns det stjärterum.......alla hittade tillslut en plats inne vid bordet och vi åt och drack gott.


Vid åtta promenixade vi en liten bit för att titta på bålet i ån. Ingen valborg utan man sett en brasa! Gillar bäst riktiga stora bål på land men det missade vi. Hade fullt upp med att äta då ju.


 


När vi kom in och tillbaka bjöds det på försvinnande god kaka och kaffe därtill. Tack för en trevlig kväll!

Av vi - 29 april 2009 19:24

 


Sommarpremiären!! Så kort så kort (3-5 minuter) men ack så skönt det var att springa barfota i gräsmattan, tyckte Maja.


Imorse började dagen med en promenad. Grannen Albin skulle till dagis så vi hängde på. Under promenixen bestämdes att vi skulle ta en tur till stan (gardiner till mig och solbrillor till Annica stod på listan). Vi hoppade in i Annicas bil 10.00 och var hemma igen 12.00 Snabba ryck.... inte stressade bara effektiva. Det var urskönt på stan. Solen sken som attan och vi fick klä av oss plagg efter plagg......är sommaren här undrade vi?


Annica lämnade Maja och mig hos mina föräldrar. Där åt vi lunch och sedan somnade lilla fisen. Jag och mor lade oss på altanen och solade en timme. För varmt! JA ni läste rätt. Jag hade helt fel kläder så det var FÖR varmt.

Maja vaknade och sprang ett nakenvarv på gräsmattan, och störtdiggade det. Men men.....solens starka strålar får man akta sig för så kläderna åkte på illa kvickt. Efter lite lek och fika tog vi en promenad till affären och sedan hämtade Filip oss.


Några korvar lite makaroner, plockning, lek och mys senare, nattade jag Maja och Filip åkte till bowlinghallen. Där väntar ett gäng polare, mat, bowling och fotboll......och öl.

Jag ska göra mig något gott men vet ej vad....ska ta en titt i skafferiet.

Av vi - 28 april 2009 20:08

Tisdag idag, två dagar har gått sedan sist. Jag och Filip är inte riktigt ikapp efter lördagens äventyr, men hoppas på att tre dagars ledighet råder bot på det (eller fem dagars ledighet om man räknar torsdagens studiedag dvs jobba utan barnen som semester, vilket jag gör)


Vi har byggt en liten trappa från tillbygget ut på uteplatsen eller innergården kanske passar bättre. Vi håller även på att modernisera uterummet. En vägg är riven och vi sätter upp glasdörrar där med. Sedan ska taket bytas, golvet fixas till samt allt målas en gång till.


Har inte hört något från den ENDA tjänst som fanns för mig att söka så det ser lite mörkt ut inför nästa termin. Lattjo lajbans!


Ni kommer inte heller tro mig när jag skriver att bilen gått sönder. Ni som följt bloggen den senaste månaden vet att värmepumpen, dvd:n, vattenpumpen samt diskmaskinen gått sönder denna månad....och så nu även bilen.

Vi har varit rätt knäckta men nu efteråt så har det löst sig väldigt bra. Värmepumpen gick ju på garantin så det fick vi en ny, dvd:n bestämde sig för att fungera igen efter en veckas vila, vattenpumpen skruvades i två delar och kopplades ihop med fars hela halva och blev då till en hel fungerande pump....och den tog ju vi, diskmaskinen blev hel efter en reservdel på 1500 kr och bilen blev även den hel för verkstadskostnad på drygt 3000 kr.

Så för alla de saker betalde vi fjuttiga 4500 kronor medans det lätt kunde ha gått på 70 000, vilket vi trodde från början. Tur i oturen.


Här en bild på älskade Maja som man längtar efter varje dag på jobbet.


Av vi - 26 april 2009 20:23

Efter ett tag vaknade Filip så vi käkade frukost, städade huset och skulle sedan hämta hem Maja. Hon hade just somnat så Filip och jag åkte till affären istället för att kolla på gungställning samt lite krukor till uteplatsen. Vi märkte när vi var där att vi inte var så pigga på det så det blev bara några blommor och typ tvättmedel.

När vi kom till farmor och farfar vaknade Maja och då bjöds det på fika. Frallor och sedan  nybakad rabarberpaj. Stort tack för att Maja fick sova över hos er!



På vägen hem körde vi inom och köpte några stora stenar till utetrappan (ja nu så här efteråt låter det inte klokt att vi skulle trycka in det också idag)

När vi kom hem så satte vi första lagret på trappan och så kom Mike, Rebecka och lilla Elli på snabbvisit. Kaffe i uterummet.



Vi vilade sedan alla tre för sedan skulle vi på kalas. Min "lilla" kusin Emma fyllde 14 år. Fint hade det blivit i nya huset! Helt rätt färg ;) vitt vitt vitt





 


Nu känner man att det blivit lite väl mycket denna helg. Skulle vilja ha en helg nu efter helgen. Men men....lovar att ta det mer lugnt...kanske.

Av vi - 26 april 2009 07:46

Söndags morgon, klockan är 07.46 Filip sussar som ett litet bran däruppe. Jag kan inte sova längre så jag är uppe. För tidigt egentligen. Vi var ju på fest igår.


På morgonen kom Filips lillebror Mårten en timme och körde några skottkärror med det sista lilla grusen. Tack tack! Maja och jag krattade.


Vi fikade sedan på nybakade scones ute i solen och därefter somnade Maja. Jag och Filip tog en välförtjänt paus i solstolarna och det var riktig sommarvärme....för varmt ett tag....men skam den som ger sig.

När Maja vaknat och ätit lunch körde Filip till farmor och farfar för att lämna henne för natten. Hemma igen lade vi oss och sov mitt på ljusa dagen!


Pigga och nysolade åkte partymusiken på och kvällens piffing satte igång.

Det var dags för ännu en fest med föräldragruppen och denna gång var det Patrik och Lindas tur att anordna den. De hade talat om i förväg att det skulle sneglas på någon fotbollsmatch samtidigt och beroende på hur den skulle gå talades det om groggbordets vara eller icke vara.

Vi kom 12 av 14 och bjöds på god mat, efterrätt och allmänt snack.


 

 


I fotbollsmatchen gick det illa och värdens lag förlorade.....trots det dukades groggbordet fram (antagligen för att dränka sorgen). Tillhörande drinkrecept hängdes upp på en tvättlina inomhus. Jag gjorde mig en Lennart.....eller två ;)


 


Kvällens tävling satte därefter igång och de två lagen skulle plöja igenom typ 80 filmintro samt låtar. Flertalet var från långt innan jag var född eller just som jag ploppat ut så jag bidrog inte så mycket. En del kunde jag ju sjunga men artist, låttitel eller film.....nope. Jag kunde dock påminna Filip om vilka han borde kunna (eftersom han spelar dem varje dag här hemma). Vissa lagmedlemmar började då ifrågasätta min lojalitet.


 


Jag kanske ska säga att vårt lag vann.....mest pga tre makalösa lagmedlemmar. Det innebär alltså att soffpotatisarna ovan blev kvällens förlorare.


Värden Patrik påminde oss allla gång på gång att glasen inte skulle vara tomma och underhållningen tog pauser så alla kunde fylla på.


 


Killarna tog en egen paus för att messa varandra icke rumsrena saker. Vi andra spelade wii - bowling. Ett återkommande inslag på våra föräldrafester.


Efter ett antal timmar fick det räcka för oss så vi hoppade på cyklarna och cyklade hem i den becksvarta skogen.



Av vi - 24 april 2009 19:55

Äntligen tid att sitta vid datorn!


I veckan har det hänt grejer ska ni tro. Det började egentligen i torsdags FÖRRA veckan då vi bestämde oss för att lämna badrummet och göra något som är bra för självförtroendet. En uteplats! Vi vet hur vi ska göra det, klarar allt själva, lagom pris och färdigt snabbt. Vi passade på att starta på fredagen då mina föräldrar åkte till Holland och Bryssel. De skulle vara borta en vecka och kul att övveraska när de kom hem.

Jag hoppade ut och ritade upp hur det skulle se ut och räknade lite. Beställde sten och kantsten. Filip har grävt och grävt varje kväll i veckan.


 


Två conteiners (dvs 6 ton) senare blev han klar. Endast utrustad med spade, skottkärra, envishet och muskler. Fy fan va bra han är ! Puss! Mitt jobb blev att sätta de 130 kantstenarna samt mäta, klippa till och klä uteplatsen med markduk. Idag kom så all sten (12 ton) och med ny energi började så Filip återigen med sin spade, skottkärra, envishet samt muskler att skotta.


 


När jag kom hem från jobbet kunde jag inte hålla mig. Var ju bara tvungen att sätta igång att jobba direkt. Dags för utkrattning....och Maja hjälpte till.


 


Hipp som happ kom Patrik med sonen Oscar på besök. Oscar haffade gärna spaden och pappa Patrik haffade ölen.


 


Ett tu tre kom Annica och lille Oliver insmygandes genom häcken och en halvtimme senare stod Marcus också och tittade på spektaklet.


 

 


Albin fattade spade och skottkärra och Filip och Patrik tog en öl till.


 


När alla gått satte vi på grillen. Kycklingfilé, kött, potatisgratäng, bearnaise och grönsaker.....mums mums det slank ner.


 


Annat i veckan då?

Ja i onsdags på min lediga dag var vi inne hos Annica. Jag sydde en till gardin till andra barnrummet och bjöds då på tacogratäng och våfflor. Tjänster och gentjänster!


 

Annars chillade vi lite med guran.....


 


Solen sken när Maja sov så jag slumrade en stund jag också i solstolen. Ahhhhh!


På kvällen motionerade jag för första gången sedan åk 9 typ. Annica och jag tog en powerwalk och med stegräknare och pulsklocka kände vi oss väldigt proffsiga. Ha ha. Det gick bra så det gör vi om.


Maja och Filip var på bvc och nu är damen 85 cm lång och drygt tio kilo tyngre än när hon föddes. Växer och frodas!


 


Hon är smart som attans också och fixade vårt högtalarsystem. Vi hade ju dvd kopplat till systemet men inte klarat få systemet på vanliga tvkanaler.....men det fixade Maja idag. Filip blev paff som attan och stolt över sin tekniska dotter.....undra var hon fått det ifrån?


Nu ska vi mysa i soffan och titta ut på vår uteplats som efter bara 8 dagar är klar. Fan va det känns gött! Badrummet.....ja det tar vi en annan dag ;)

Av vi - 19 april 2009 19:23

Söndagen bjöd på sol sol sol.....love it! Vi spenderade hela dagen hemma i trädgården, riktigt mysigt. Vi fixade det ena efter det andra och tog förstås en del pauser i solen. Som denna med nybakad rabarberpaj från svärmor. Mums mums...........


Av vi - 19 april 2009 08:06

Äntligen fungerar kontakten mellan datorn och mobiltelefonen igen! Maja har en förkärlek till att sutta  på min telefon vilket för med sig att kontakten inte fungerar ibland.

Nu har vi kontakt med omvärlden igen och ska visa vad som hänt de senaste dagarna.


Gammelmormor och Gunnar kom förbi en kväll och ville glädjas av Maja. Det passade Maja helt perfekt. Gammelmormor läste saga och Maja fick visa alla sina saker för Gunnar.


 


Filip har gjort av med Majas baddräkt så på stan igår blev det hög tid att skaffa ny. Detta mästerverk skall Maja visa upp på simmet på tisdag....men solhatten sparar vi till beach 2009.


 


På stan var det sol och massor av folk. Gött!



Igår var det dags för mig att snacka skit med arbetskamraterna. Hos Linda pratade vi om det ena efter det andra. Fick reda på massor av ny information.....fistävlingar på mellanstadiet, megarap-i-glas-tricket och hur rödvin rinner rakt ner i ..... ja ja intressant kväll.



Annat nytt är att Maja nu...hämtar en stol....kasar bort den till stora skåpet,.....öppnar skåpet.....klättrar upp......och sätter sig vid datorn och skriver. Inget får vara ifred.  Än så länge saknas z, h, shift, F9, esc, F1, Alt Gr samt en till som jag inte vet vad den har för funktion. Får se vilken tangent som försvinner härnäst på ett oövervakat tillfälle.


Ovido - Quiz & Flashcards