vi

Alla inlägg under januari 2009

Av vi - 31 januari 2009 18:32

Två olika syn på dagen:


Sofies:

Vi vaknade vid sju och Maja sprang rundor där uppe och vi låg kvar och drog oss. Filip började genast tragga om sin fisketur. Så glad han var och hur jag trodde det skulle gå ? Som om jag skulle bry mig liksom... Jag gissar på INGEN fisk eller om det blir något så blir det Mike som tar nåt.

Efter frukosten kom Mike och hämtade Filip. Jag och Maja gick ner och fixade till oss. Maja roade sig bra med att låtsassvabba golvet så jag kunde göra mig i ordning i lugn och ro.


 


Vi körde inom  mina föräldrar och där var Majas kusiner Caspar och Hertha. Vi lekte en liten stund sedan stack Maja och jag vidare in till stan. Vi mötte upp min kusin Hanna som var hemma en snabb visit från Spanien (där hon och Everton bor sedan ett par år tillbaka) Kul att att få va med henne. Vi är liksom mer än bara kusiner och det är lite synd att hon bor så långt borta. Ja ja....vi fikade och shoppade och hade det trevligt.


 


När hon åkt körde Maja och jag rundor för att kolla lite tunnare skor till Maja, hade inte kommit in så mycket. Får kolla i Malmö imorgon.

Väl hemma så somnade Maja och jag rensade bland det senaste halvårets bilder. Dags att bränna över lite så datorn fräschas upp....så snart är datorn 1500 bilder fattigare.


Filip kom hem och skröt om sina två gäddor. 2-0 till Filip idag alltså, viktigt det där.....haha. Det blev pizza och sedan en tripp till affären alla tre. Nu myser vi (jag färgar håret) och ikväll ska vi bara ta det lugnt. Ser verkligen fram emot imorgon....spännande.


Filips syn på dagen:

Klockan 08.30 hämtade Mike mig för årets första fisketur. Självklart var förväntningarna enorma och vi värmde upp med lite gamla fiskehistorier  och materialtugg(Mike hade självklart inhandlat nya drag, som ingående diskuterades). Vi hade knappt ro att stanna till på ICA för att inhandla proviant för dagen, men vet ju av erfarenhet att provianten och materialet kan vara direkt avgörande i kampen med gammelgäddan...


Med tre spö var, en fiskelåda var, två termosar kaffe, stor påse kanelbullar, pastasallad, kexchoklad, huggkrok, håv, termooveraller och Mikes extremt flashiga fiskeklocka(som visar när fisken hugger som bäst) satt vi ner i båten och begav oss ut i vattnet mot gäddorna.


Efter en kvart i båten, givetvis med grejorna i vattnet(glindrandes), började båtmotorn plötsligt ryka som ett helt lokomotiv. Självklart kan man ju plocka ner en båtmotor i molekyler och sen sätta ihop den igen men ibland har ju prylar en viss tendens att jävlas när man som minst vill det. Saken förvärrades ytterligare då vi konstaterade att vi endast hade en åra med oss och grym motvind mot land. Men, självklart, efter en stunds meckande gick motorn som en klocka och äventyret kunde fortsätta.


 


För oinvigda i min och Mikes fiskerelation och historik vet att varenda fisketur är en tävlan. En tävlan om att dra upp flest gäddor, eller Essox Lucius om ni så vill. Så var fallet även denna dag. Mike jävulskt segerviss med tanke på sina nyinhandlade drag. Jag slog alltså ur underläge...


Men som så många gånger förr så dröjde det inte särskilt länge förrän jag drillade den första besten. Självklart så fastnade gäddan för mitt favoritdrag: Salmo Slider Firetiger. 


 


Givetvis fick fisken gå tillbaka, i sann sportfiskaranda. Bara minuter senare kände jag bekanta ryckningar i spöet och kunde dryga ut ledningen med    2-0... Mike gratulerade så klart till ledningen men började samtidigt söka svar på varför hans eget fiske inte fungerade. Han verkade till slut bestämma sig för att det var handskarnas fel: "Får ju f-n ingen känsla med handskar". Så därför fiskade Mike de återstående timmarna med bara händer i det härligt nollgradiga vädret och konstaterade glatt när vi vände hemmåt: "Känner fan inte mina fingertoppar".


Seger till mig denna gång men Mike vet ju att sådant är fisket och nästa gång kanske det är hans tur att segra. Gäddorna är många och väntar hungrigt på oss därute i vassruggen...


Skitfiske på Er! 


Storfiskarn



Ha ha. Intressant att i Filips dag fanns bara fiske. Inte ens ynka rad fick jag och Maja. Ha en god kväll. Det ska vi!








Av vi - 30 januari 2009 21:32

Ingen ordning på bloggandet i det här hushållet längre.

Det jag vet om dagen är att jag kom hem från jobbet, Filip stack och tränade och sedan kom Filips kusin Daniel inom efter en hård 60 timmars vecka på jobbet (röjer i skogarna).


 


Men men....ska inte klaga. Vad hade jag gjort utan min Filip? Bättre pappa till sitt barn och bättre partner är nog sällsynta. Tack för  ännu en fantastiskt god fredagsmiddag (ja och tack för alla andra middagar du lagar till mig varje dag) och tack för att du är min och Majas.


 

 

Puss

Av vi - 29 januari 2009 19:32

Och jag glömmer att blogga. Ingen större förlust egentligen men vet en (läs Sofie) som blir lite irriterad och gnällig...


Så jag får väl försöka mig på ett inlägg och försöka redovisa vad som hänt i våra liv. Förutom bussfadäsen så har veckan varit relativt lugn, mest på grund av Majas envisa förkylning. Fick till och med ställa in tisdagens bad eftersom näsan rann och hostan var besvärande för lilla snäckebullen.


I onsdags gästspelade jag på jobbet. Ganska kul faktiskt, men dagen går fort och mycket som skall göras. Får väl säga att man fått en viss distans till sitt jobb och sin karriär. Finns ju som sagt saker som är viktigare i livet och vad kan vara viktigare än att vara tillsammans och ta hand om sin dotter?


I dag torsdag har det faktiskt varit en renodlad pappaträff hos pappan Andy och hans son Vincent. Förutom jag och Maja, så var även pappan Odd där tillsammans med sin son Jack.  I vanlig ordning bjöds det på fika med gott kaffe och goda bullar. Maja som inledde med att sova i sin vagn på gräsmattan utgjorde den enda representanten av det kvinnliga könet. Kanske därför hon var lite ledsen när hon vaknade? Men det gick snabbt över när hon insåg att det bjöds på bullar och sen var leken i full gång för kidsen. Vi pappor blandade tunga samtalsämnen som: den ekonomiska krisen, bilhandeln, husvagnar, dagisplacering, trädgårdskötsel, renovering, sömn, Barack Obama, Öppna förskolan, lördagens fest, kaffekvarnar, SR...

Ja, ni förstår ju själva hur trevligt vi hade det!


När vi kom hem fick Maja ta en tur runt kvarteret med sin cykel och envisades med att låta bli att hålla händerna på styret. Spelade ingen roll vad hennes pappa, och tillika pedagog, sa. Inga pedagogiska knep hjälpte... Hur ska detta sluta?


Väl hemma i huset satte vi igång med kvällens middag; spagetti med köttfärssås, en av Majas absoluta favoriter. Jag kockade och Maja hejade på, sittandes i sin stol och knaprandes på ett smarrigt rån(kex). Middagen blev faktiskt lyckad och fick klart godkänd av Maja som lyckades, faktiskt, äta utan att kladda ner sig allt för mycket...


Förresten så var muskelmarcus här och hjälpte mig att bära bort våra betongskivor, den största uppskattade vi till minst 90kg. Jag fick ta i ordentligt men muskelmarcus var tillsynes helt oberörd och konstaterade när han gick: "Får nog ta en sväng till gymmet ändå..." Helt rätt muskelmarcus, kör hårt! Och tack för hjälpen!


klart slut!


F

Av vi - 26 januari 2009 20:00

Snabb-blogg....


Filip och Maja var med farmor hela dagen. Spatserade i stan och mös. Bästa med utflykten...Maja fick en ny mössa.....sämsta....pappa "snubblade" ur bussen så Maja fick en fin högerkind.


 


Mamma, pappa och Maja åt middag hos farmor  och farfar och körde sedan inom mormor och morfar på en snabbvisit. Gammelmomor och Gunnar kom då förbi så Maja har träffat MÅNGA idag.


Hem och ha kvällsmys framför tv:n.

Av vi - 25 januari 2009 19:52

Efter en skön morgon (sov ända till 08.00!!!) saknade vi vår Rumpa så. Vi röjde undan illa kvickt här hemma och körde inom Mike o Rebecka och lämnade tillbaka wii (tack för lånet) och Maja fick en försenad 1års present, hade ni inte behövt. Vi åkte sedan i ilfart till farmor och farfar och kramades med lilla Maja. Allt hade gått bra och de såg fram emot nästa gång hon skulle få sova där (skönt att vi har sådana föräldrar) Stort tack!


Väl hemma överöstes Maja med pussar och kramar och nog tyckte vi hon var extra kelig. Hon fick öppna sin present och det var en tågbana från BRIO (den lilla med den söta hästen) Maja pussade hästen direkt och gillade klart när vi körde med tågvagnarna. Stort tack till er också och skönt att du är på bättringsvägen Rebecka.


 


Dagen fortsatte i lugn och ro. En väldigt skön söndag.

Av vi - 24 januari 2009 12:05

Det mesta hde vi förberett igår men ändå finns det saker kvar att göra såhär på dagen D. Sista pajen skulle fixas, salladen, baka bröd, städa och duka.

Maja lämnade vi hos sin farmor och farfar och stack då även inom Mike och lånade wii (kvällens underhållning).


Halv sju började folket droppa in. Det var dags för föräldragruppens andra fest och denna gång hos oss. Kul att alla 12 kom.


Vi käkade middag, tacopaj, kycklingpaj, västerbottenspaj, medelhavspaj samt sallad och bröd.


Därefter började vår lilla turnering. Förra festen var vi ju och bowlade så det började vi  med även denna gång, fast nu i den virituella världen.


 


Efter efterrätten, glass, fortsatte vi med del två. Då blev det dags för golf. Golfaren Martin gick ut hårt....



Jag körde mer på minigolfstuket....



Filip höll koll på poängen (Odd räknade och vi skrev ner). Patrik och Filip skulle räkna ut slutpoängen men utan Odds brillianta huvudräkning blev det alltså fel.


 

Här är rätta resultatlistan:

1. Linda

2. Andreas, Filip

4. Mattias, Sofie

6. Patrik

7. Lina, Martina

9. Martina S

10. Martin, Odd

12. Jenny


Konna och Theresia blev diskvalificerade eftersom de lämnade festen för att åka till Kanarieöarna. Vilken prioritering liksom ;)


 


In på natten blev vi sugna på tennis och det var nu den riktiga träningen började. Det fäktades hej vilt (dock inte Andreas) och temperaturen i rummet steg ett par grader. Tur det fann dricka att släcka törsten med :)


Får tacka alla inblandade för en trevlig kväll och ser framemot nästa gång!

Av vi - 23 januari 2009 19:09

Maja och jag vaknar klockan o7.26 Jag vet då att om en och en halv timme ska vi vara uppställda på gatan för avmarsch, tillsammans med grannarna, till dagens aktivitet: öppna förskolan. Gott om tid! Tycker jag då iallafall...


Efter frukost, sanering efter frukost, i ordningställande av dotter inklusive mig själv så är det endast fem minuter till avmarsch och då ska ändå väska packas, overall på, uppsittning i vagn osv... Frågan är: hinner jag? Snabb kalkylering...


Självklart hinner jag! Man har ju trots allt varit hemmapappa nu i snart tre veckor och kan skryta med en viss rutin när det gäller förberedelser, iordningställande av dotter och flexibilitet när det gäller oförberedda händelser(t ex. hälla kakao över sig själv, hälla ut matolja på golvet, göra stort i blöjan precis innan avfärd osv.)


Promenaden till Församlingshemmet, tillsammans med grannen Helena och sonen William var snabb men grymt blåsig(kanske därför den var snabb?). Andra grannen, Annica, bangade promenaden och tog bilen istället med motiveringen: "ska handla eferåt"...


På Församlingshemmet var det likt förra veckan sång, fika och lek som gällde. Sångledaren, Anders (dock osäkert om han heter så, finns vissa som menar att han heter Niclas)lös dock med sin frånvaro. Ingrid (helt säker på att hon heter så!), en tant som jobbar på F-hemmet, fick försöka fylla hans plats. Lyckades hon? Knappast, men hon gjorde sitt bästa och vi lyckades riva av ett par stänkare. Maja var inte helt i toppform, lite snuvig kring nosen och hängig, men the show must go on...



Maja sloknade fullständigt på vägen hem och fick sova vidare i vagnen när vi kom hem. Vid tolv fick vi besök av Farmor och Farbror som, vänligt nog, hade med sig lunch, blommor, vantar till Maja och fikabröd. Tack så mycket!

Vi åt, snackade, lekte med Maja och hade allmänt trevligt!



När Sofie kom hem stack vi till ica för lite shopping inför helgens aktiviteter. Mycket mat blev det och Maja fick vandra runt lite, till hennes stora glädje, i gångarna bland alla burkar, flaskor och andra häftiga grejer.



När vi kom hem blev det pajbakning för hela slanten och nu en tre pajer senare tänker jag:

Soffa, whiskey, jordnötter, aftonbladet...


Ja, ni förstår och gör ni inte det så skiter jag i det för jag ska ha det jäkligt gott ändå!


Trevlig kväll pojkar och flickor!


F

Av vi - 22 januari 2009 19:47

Sorry att det inte blir så mycket bloggat nu men jag har ju börjat jobba och jobbet kan jag ju inte skriva en massa om. Va Filip och Maja har sysslat med idag kan jag inte sitta här och gissa.


Jag vet iallafall att när jag kom hem var de på lekplatsen med grannen så jag startade med pajerna inför föräldrafesten. Perfekt med pajer eftersom man kan förbereda och göra lite varje dag. Ett måste om man ska orka och hinna nu med jobb och barn. Ska bli jättekul att ha alla här. För mig va det ju längesedan man fick prata med alla känns det som.


Filip och Maja kom hem, Filip startade med dagens middag och jag och Maja lekte.


 


Till middag blev det lasagne och i sedvanlig ordning skulle Maja äta helt själv. Det mesta hamnar på golvet, knät eller i ansiktet men lite får hon i sig iallafall. Mysigt när hon sitter där och grejar fastän dusch efter maten blir obligatorisk. Hon börjar bli så stor nu, nästan så man vill stoppa tiden.



Ovido - Quiz & Flashcards