vi

Alla inlägg den 5 januari 2011

Av vi - 5 januari 2011 18:48

Sitter här trött som attans med en liten MAja. Idag är hon två år men imorgon blir hon tre. Hon verkar inte så trött. Tjabbar som vanligt och hoppar från konversation till konversation samtidigt som hon stundtals fastnar i Bullerbynfilmen. Pippifilmerna från farbror Mårten har annars gått varma men idag skulle det bytas till Bullerbyn.


-Det är nog väder idag. Kanske man ska ha vintermössa? Ja vintermössa måste man ha. Det är snö ute. Man fryser annars (Maja ligger under bordet och pratar med någon?!)


-Det är inte roligt. Förstår du det? Titta på mig! Annars jag arg! (Maja skäller ut sin docka)


-Batterierna slut där inne? Vi måste köpa nya. Nu har jag borstat alla tänderna!(Maja granskar sin tandborste och skall fixa lite med den)


-Kan man inte knäppa där? Där är en bebis där. Man får göra så här. Sen när bebisen kommer ut ska jag pussa den och bära den såhär. Bebisen ledsen ska jag ge den nappen. (Maja kommenterar att min kofta inte går att knäppa över magen)


-Älsklingsskorpan. Jag älskar Skorpan.


-Jag sitter på ett bord. Kä må pa boo loo.( Hon tar ofta kända melodier och gör om texterna. Dessa rader är ifrån "Då kommer någon där, jag vet nog vem det är....")


-Får se här nu vad det står. Mamma, det står Maja. Det är mitt paket. Det står Maja. Får se här då, på den paketen. God Jul Maja. (Två julklappar ligger kvar på golvet och ser lockande ut. De är inte TILL MAja utan FRÅN MAja men hon ser sitt namn och blir överlycklig)


Annars är det i Majas värld inne att leka på rummet. Det skall dukas på bordet. Dockorna ska sitta på sina platser och äta. Efter maten skall de nattas och då ska hon ha klackaskor på sig och gå till affären och handla medans dockan sover i vagnen. Vi åker buss hem från affären?! och bältet är viktigt. När vi kommer hem vaknar dockorna och så fortsätter leken. Det bajsas hej vilt bland dockorna så hon måste byta blöja ofta och kläderbyter de stup i kvarten.


Rita på ett papper, klippa ut små bitar med saxen och klistra på pappret är också en trevlig sysselsättning tycker Maja nu. Allra helst vill hon måla med akrylfärg men det vill inte hennes mamma och pappa lika ofta. Vattenfärger blir det lite oftare.


Imorgon blir hon alltså tre år. Usch va tiden går fort.....


  




Ovido - Quiz & Flashcards