vi

Alla inlägg under september 2008

Av vi - 23 september 2008 19:55

Godkväll! Om det nu är en god kväll???

Klart det är, men en jäkligt mörk och höstig kväll. Efter en dag fylld med konflikthantering nog för att kunna göra ett gott försök att lösa mellanösternkonflikten störtade jag hem till mina favorittjejer. Trots en tuff natt, med en timmes gråt, snörvlande och sängbyte, hade tjejerna målmedvetet och djävulskt diciplinerat begett sig till Tivolibadet för babysim. Som knappt simkunnig (kör tarzansim) pappa är jag mycket tacksam och glad att Maja i tidig ålder stiftar bekantskap med det blötaste elementet och dessutom gör det med glädje och bravur. Baddaren är snart avklarad... 


Slängde ihop spagetti med köttfärssås som iallafall Maja uppskattade. Maja dissar, numera, burkmaten och föredrar istället mamma och pappas betydligt mer intressanta mat. Vilket är både förståligt och bra för vår del. Mitt i maten ringer det, såklart, på dörren och jag hinner nästan skrika: "vi ska inte ha några j-vla jultidningar" innan Sofie förklarar att hon på eget initiativ ringt en snickare som ska spika ihop en trappa och ett trappräcke till oss. Självklart hade jag ju själv, ganska enkelt, kunnat utföra uppdraget men det känns ju bra att kunna stödja och uppmuntra den lokala snickaren. Jaja, får ju låta stackarn försöka iallafall. Han kan ju alltid be om hjälp...


Efter maten kände Sofie för att sticka ut och måla lite. Gissa vilken färg! Just det! VIT!!! Har ganska långt gångna planer på att skicka min kära sambo till farbror doktorn för att, en gång för alla, bestämma om hon är färgblind eller ej. Alla som varit hemma hos oss förstår hur jag resonerar...


Jag och Maja ängnade oss åt betydligt trevligare saker! Jag med plågsamt böjd rygg, Maja med en lätt öppen/dreglande mun gåendes ner för vår väldiga gata för att se vad en, trots allt behaglig, tisdagskväll kunde erbjuda. Inte en människa ute, får skylla sig själva, men väl en Skorpan som gärna slog följe med oss för att utforska kottar, barr, löv och annat otrooooligt spännande grjejer. Stoppa i munnen! Till och med Skorpans svans skulle smakas på. Fan va härligt med barn(säger läraren)! Tänk själv att totalt uppslukas och fascineras av en kotte! Wow! En kotte!


Nu sover Maja och snart jag och Sofie också! Först ska det såklart kollas lite tv och slappas lite. Men sen få Herr Blund gärna komma på besök!


Slut för idag! Tack för idag!

Av vi - 22 september 2008 21:24

Idag skulle vi satsa på att gå från 3 sovpass till bara 2. Vi gick ut hårt och lekte en massa. Gäller att hålla snygging aktiverad. Vi lekte en god stund uppe på hennes rum, vilket inte blir av så ofta.


Vid 10 kom Martina och Emilia och lekte med oss. De sov visserligen om varandra idag, men en liten stund hann de leka (och äta av varandra). Vi käkade fattigmanslunch (korv och makaroner) men det går ner det också.

Vid två promenerade vi sedan till mammaträffen hos Lina. Maja klarade att hålla sig vaken en stund till och sov sedan gott i vagnen. Två pass blev det idag precis som tänkt. Hon är en stor flicka nu.


Hemma käkade vi lite kycklinggryta och Maja och Filip busae och mös. Jag lämnade stället för det var ju bowling. Två matcher, en mot "proffs" och en mot "vanliga". Min far hoppade in i första matchen och vann faktiskt en mot "proffsen". Sedan spelade jag och mor och då plockade vi lite poäng. Vi ligger nog fortfarande sist......men kul är det.

Av vi - 21 september 2008 18:54

Imorse körde Filip och lämnade Maja till farmor och farfar. Jag passade då på att måla hallgolvet. Gör det emellanåt så håller det sig fräscht. Så vitt, rent och blankt det blev:)


Filip kom hem och vårt mission för dagen var att frigolita utsidan klar på tillbygget. Världens goaste väder att jobba ute i. Vi körde på vårt vinnande koncept, jag mäter, tänker och sågar och Filip monterar. Vid ett var vi klara.


Vi körde sedan och hämtade lilla Gurkan. Så lite det behövs för att man ska sakna henne. Hon hade haft det så bra så och, enligt farfar, rört sig 1 meter framåt på mage?!? Nja vi tror nog inte det förrän vi sett det med egna ögon hihi. Ett par nya strumpbyxor och två par vanliga strumpor hade farmor införskaffat till Maja. Perfekt!


Vi körde inom mormor och morfar också för att överlämna vår lilla tack-för-ett-bra-jobb-hittills-present. Det blev en GPS (Mio Moov 370 + europa). I och för sig har han ju en sådan inbyggd i sin hjärna men tänkte att han blir ju bara äldre hihi

Filip stack hem och klippte gräset men Maja och jag stannade en timme till. Mormor lekte med Maja så jag kunde byta ut tyget i deras tygtavla. Nytt och fräscht tyg, snyggt som attan (jag har ju det också)


Kom hem vid halv fem och flyttade då tillbaka möblerna i hallen. Så lätt det är att bara måla om så är det som nytt igen. Filip lagade korv och makaroner. Maja som matvägrat några dagar skulle få prova riktig mat istället. Hon åt med väldigt god aptit. Kul.


Nu sitter vi här med en gnällig Maja. Har varit mycket ledsen nu den senaste tiden. Kommer bara liksom sådär och vi fattar inte vad hon vill. Inget hjälper. Hoppas det har med förkylningen att göra eller kanske som det så fint heter - utveckling. Vad vet jag.


Usch va helgen går fort. Finns nog många som håller med om det. Tycker alla skulle jobbat mån-tors. Vi mår bra av att ha lång sammanhängande ledigt. Men men...dream on.

Av vi - 20 september 2008 19:32

Sitter här ensam. Kollar tv, tänt ljus och skall snart äta popcorn och vindruvor. Maja sover och Filip är på bio.


Idag hade vi lite ärenden i stan. Vi kollade golv till vardagsrummet och tillbygget. Väljer just nu mellan tre stycken. Ett av dem fanns inne så det kunde vi känna och titta på live. De två andra skulle de ta hem så vi kunde jämföra.


Vi körde hem till Mike och Rebecka och fick lite fika. Vi tittade på bebisrummet som nu är klart. Tjusigt, tjusigt! Benvita väggar, mörkt mörkt golv och en benvit fondtapet med trollsländor. Bli bra till Ellie/Elli/Elly.


Sedan blev det en tripp till.........för att köpa......i present till min far som tack för hjälpen sofar med tillbygget. Kollade också IGEN på soffan som vi är förälskade i. Det får nog bli den, men ska kolla runt mer för säkerhets skull.


Väl hemma vilade vi alla en halvtimme sedan var det dags för Filip att sticka till bion. Maja (som var svårflörtad) och jag har lekt här hemma.


Imorgon blir det jobba jobba. Maja ska vara hos farmor och farfar så vi kan jobba med tillbygget. LÄNGTAR till vi är färdiga och kan ha vanliga veckor och härliga helger precis som alla andra.

Av vi - 19 september 2008 19:44

Idag var det ju fredag och på fredagar är det babysång....men inte idag. Löd min mors regel att ha en feberfri dag hemma innan man ger sig in i leken igen.


Maja och jag har lekt här hemma, tvättat och dammsugat. Min far kom förbi och var så snäll att han körde med ett lass som skulle tillbaka till byggvaruhuset igen. Tack tack för hjälpen!


Strålande sensommarväder var det så Maja och jag tog en lååång promenad i solen. Så skönt så skönt.


När Filip kom hem (hade med sig en mössa till Maja från farmor Inger) så ville han ner till byn och strosa lite i det fina vädret.....så vi tog en tur till ;) Vi kollade på overall till Maja, jag köpte nytt smycke och Filip kollade på nya glasögon. Trevlig fredagseftermiddag.


När vi kom hem grävde Filip för de nya stuprören till tillbygget, Maja sov och jag fixade middag. Taco....och film. En riktig fredag!! Nu ska vi mysa.

Av vi - 18 september 2008 20:28

Morgonen började snorig som bara den. Maja hade hela tiden två ränder på överläppen idag. Lilla stackaren. Vi tog det lugnt och va bara hemma.


På eftermiddagen visade det sig att lilla gumman hade feber. Korta stunder va hon som vanligt och traskade rundor och babblade. Annars var hon ledsen eller nu framåt kvällen förtvivlat ledsen.


Lilla vän. Vill inte du ska vara ledsen

Av vi - 17 september 2008 19:23

Vid 10.00 vandrade vi hem till min mor på en andrafrukost. Min bror Martin och hans döttrar Ebba och Ida kom också. Barnen lekte, vi tog promenader i det fina vädret och åt god middag.


Vid tre åkte vi in till sjukhuset för att hälsa på min mormor. Maja vinkade så sött till henne och kramade hennes fingrar så hårt. Vill att hon ska komma hem igen.


Mor ville vara kvar lite så Martin med barnen körde hem igen och jag tog en promenad in till stan för att kolla overall. Hittade EN som var dundersnygg men den var för dyr. Vet ju inte ens hur stor hon är då eller om det ens blir overallväder i år. Får kolla upp lite fler ställen. När Maja vaknat körde vi hem igen.


Filip hade hunnit med en runda till tippen samt lastat släpet. Får ta en sak varje kväll så vi kommer någon vart. Vi satt nu vid matbordet och drömde oss iväg lite till typ jullovet. Hur kul och skönt det ska bli att ha tillbygget klart, åka och köpa allt och piffa och sedan bara slappa och njuta.


Maja har blivit förkyld igen. Ömsom glad ömsom jätteledsen. Vaknade typ varannan timme inatt. Ser framemot ännu en härlig natt.....

Av vi - 16 september 2008 19:31

Babysim, gång nummer tre. Packningen slänge jag ihop på några minuter nu och sedan var det frukost och morgonbestyr. Eftersom hon vaknade sju så gick morgonen snabbt fram till vi skulle åka. Jag tog en chansning och åkte tidigare så Maja kunde somna i bilen och få lite nya krafter inför simmet. Det gick precis som jag tänkt så badet flöt på lugnt och fint. Panini och chokladboll blev det självklart idag också.

Vi kollade sedan på lite golv till tillbygget och eventuellt då till hela gamla vardagsrummet också (snyggast om det blir samma). Vi körde också och tittade på en mysig åkpåse till Majas vagn. Ett måste nu när det blivit höst. Valde mellan helsvart och den jag köpte. Världens mysigaste och finaste. Så klockren! Helnöjd. Skulle kollat overall också men såg fördjävlig ut i huvudet efter badet. Kanske blir en tur med bussen imorgon.


Sedan lekte vi, lagade lite mat och väntade på Filip.


Vi stack alla tre en snabbis till byns golvaffär men där var stängt just idag. Varför inte? Istället städade Filip undan lite överblivna takpannor att ha i reserv och jag nattade Maja.


Nu sitter vi framför tv:n och svär över kanalerna. Ena dagen har vi 3 o 5 men inte 4. Gör vi en ny kanalsökning får vi 4 men inte 3 o 5. Konstigt det här. Orkar inte riktigt bry mig ikväll för ikväll är det bara slappa som gäller. Vi har sysslor att göra onsdagkväll, torsdagseftermiddag, fredagseftermiddag och söndag så ikväll är helig.

Ovido - Quiz & Flashcards